העימותים בחברון: סיקור באולפן ynet
(צילום: אסף חן)

העימותים האלימים אתמול (שבת) בחברון, שבהם התפרעו מתנחלים שעלו לעיר האבות לרגל פרשת "חיי שרה", הותירו בקרב הסוחרים הפלסטינים המקומיים תחושות של זעם וחשש כבד. הסוחרים טוענים כי מדובר היה בהתפרעות בסדר גודל חריג למדי, והאשימו שצה"ל לא הגן עליהם חרף העובדה שבמהלך העימותים אתמול הותקפה על ידי יהודי גם חיילת צה"ל.
"אנחנו רוצים שכולם ירוויחו וייהנו מחיי מסחר טובים, מכל הצדדים, אבל כשמתנחלים בחסות הצבא פוגעים ומשליטים עלינו טרור – זה מעשה איום ונורא", אמר עבדו אדריס, יו"ר לשכת המסחר והתעשייה הפלסטינית בחברון. הגוף הזה מקדם את האינטרסים של הסוחרים המקומיים בעיר, שלדבריהם מתמודדים ממילא עם שלל הגבלות תנועה שמוטלות עליהם. "מה שקרה אתמול יביא לנזקים לא-ישירים קשים ביותר, הסוחרים עדיין מפחדים ממה שהיה. לא היינו עדים לתופעה כזו בשנים האחרונות", הוסיף.
8 צפייה בגלריה
עימותים ב חברון במהלך שבת חיי שרה
עימותים ב חברון במהלך שבת חיי שרה
בגדים ופירות מושלכים על הרצפה אחרי העימותים אתמול בחברון
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
עימותים בחברון
עימותים בחברון
גם חיילת צה"ל נפגעה. העימותים אתמול בעיר האבות
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
עימותים בחברון
עימותים בחברון
(צילום: רויטרס)
לחברון, נזכיר, הגיעו בסוף השבוע יותר מ-30 אלף מבקרים במסגרת פרשת "חיי שרה", שבה קוראים בתורה על קניית מערת המכפלה בידי אברהם אבינו. כמה יהודים נעצרו על ידי כוחות הביטחון בחשד ליידוי אבנים, גרימת נזק לרכוש ותקיפת הכוחות. במהלך כניסת המתפללים לקבר עתניאל בן קנז מתנחלים שהגיעו למקום זרקו אבנים, העיפו תרנגולות, פגעו ברכוש ושברו חלונות. בסוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" נטען כי במהלך ההתפרעויות הושלכו אבנים גם לעבר בתים ומכוניות. בצה"ל ציינו כי בהתפרעויות נפצעו שני פלסטינים כתוצאה מיידוי אבנים של אזרחים ישראלים. במקביל, ישראלי תקף במקל חיילת צה"ל שנפצעה באורח קל.
בדר א-דאעור, מנהל בזאר בלב העיר העתיקה בחברון, מספר שהופתע לראות את הנזק שנגרם לסחורה שלו. "מוצרי חרס וחמר נמצאו על הרצפה שבורים ויש נזק רציני. התושבים היהודים יודעים שהבזאר עוזר לאנשים כלכלית, אני לא מבין למה שברו והרסו את המוצרים, זה בושה", אמר. "הפעם רואים שהחייל והמתנחל הם באותו צד, ואנחנו בצד השני. שניהם היו נגדנו, והגיעו במטרה להפחיד אותנו ולעשות מעשים נוראיים וזה לא מתקבל על הדעת", טען.
תיעוד העימותים אתמול בחברון

8 צפייה בגלריה
נזק לגרמו מתנחלים בחברון
נזק לגרמו מתנחלים בחברון
נזק לסחורה בשוק המקומי
יוסף אבו-עיישה, בעל חנות בגדים בבאב א-זאוויה בעיר העתיקה, הוסיף: "בבוקר הגענו וראינו מחזה עצוב מאוד, זכוכיות שבורות, חפצים זרוקים. יש מסגדים בקרבת מקום שכל החלונות שלהם נשברו, זה פשוט מעשה טרור". אבו-עיישה מודאג מהתפרעויות דומות שכאלו בעתיד: "אף פעם לא חווינו הסתערות כזו, אנחנו זקוקים להגנה של צד שלישי בינלאומי שיגן עלינו, מי יגן עלינו מפני כל המתנחלים?".
במשרד החוץ הפלסטיני פרסמו היום הודעה שבה גינו את מה שתיארו כהתעלמות של הקהילה הבינלאומית מהאירועים בחברון. בהודעה תוארו העימותים אתמול כ"טרור" ו"מתקפות ברבריות", ונטען כי ההתעלמות לכאורה "משקפת את הסטנדרטים הבינלאומיים הכפולים וחושפת את השקר בעמדות של מדינות המשבחות את עקרונות זכויות האדם וטוענות לדבקותן בפתרון שתי המדינות", לשון ההודעה.
בניגוד לטענה הזו, אמש נשמע גינוי לאירועים מצד שליח האו"ם למזרח התיכון תור וונסלנד, שמסר: "אני מגנה את האלימות של הישראלים הקיצונים נגד תושבים פלסטינים בעיר העתיקה חברון. מעשים שכאלה עשויים להחריף את האווירה המתוחה. לכולם יש את האחריות לפעול נגד קיצונים ולצאת נגד כל מעשי האלימות וההסתה".
בן גביר לאבי החיילת שהותקפה בחברון: "צריך אפס סובלנות מול החבר'ה האלה"
(צילום: אסף חן)

8 צפייה בגלריה
עימותים בחברון
עימותים בחברון
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
עימותים בחברון
עימותים בחברון
(צילום: רויטרס)
גם ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי גינו את ההתפרעויות אתמול. לפיד הבטיח "למצות את הדין עם העבריינים" ואמר כי תקיפת החיילת הייתה "חרפה לאומית", בעוד כוכבי מסר כי מדובר ב"התנהגות עבריינית מבישה ומחפירה" וגנץ מסר כי הוא "מגנה בתוקף את תקיפת כוחות הביטחון ותושבים פלסטינים על ידי קיצוניים בחברון".
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו לא התייחס לפי שעה לתקרית. מי שמיועד להיות השר לביטחון פנים, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, נשמע בהקלטה שהגיעה היום לידי ynet אומר כי צריך לגלות "אפס סובלנות" מול מי שתקף את החיילת שנפצעה קל, ושמתגוררת בחברון. בן גביר טען בשיחה כי אדם "שיכור" ניסה במהלך ההתפרעויות לתקוף גם את המאבטחים שלו.
ד"ר נעם ארנון, דובר היישוב היהודי בחברון, טען הבוקר כי המתפרעים במהלך השבת לא היו תושבי העיר, אלא "חוליגנים שהגיעו מרחוק". בריאיון ל-ynet radio הוסיף: "אלה אנשים שמרגישים שנאה כלפי הזולת. זה מצער מאוד, זאת תופעה שצריך לטפל בה מבחינה פסיכולוגית ומשטרתית". ארנון הביע הסכמה עם הביקורת החריפה שהשמיע הרמטכ"ל, אך במקביל תקף את דובר צה"ל תת-אלוף רן (רנכו): "מה שהקפיץ אותי אתמול בערב זה שדובר צה"ל התעלם לחלוטין מעשרות האלפים שהיו פה והתנהגו למופת. מה שאזרחי ישראל צריכים לשמוע מיד במוצאי שבת זה הודעה של דובר צה"ל שבה נאמר כי 'מתנחלים תקפו ערבים בחברון'. רבאק, זה לא מתנחלים. אלה אנשים מבחוץ, לא יודע מאיפה הם באו, לא מכיר אותם. יש לנו פה מערכות יחסית (שהן) בדרך כלל סבירות".